اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

 مانور دوچرخه سواری با شعار « دوچرخه لبخند به آسمان» به مناسبت 29 دی 'روز هوای پاک' در شهر اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این مانور به همت هیات دوچرخه سواری استان اصفهان و کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری، از چهار نقطه شهر اصفهان توسط چهار گروه آغاز شد و دوچرخه سواران تا سی و سه پل رکاب ردند.

در این حرکت نمادین 150 دوچرخه سوار شرکت کردند.

رییس هیات دوچرخه سواری استان اصفهان در باره این مانور به خبرنگار ایرنا گفت: این مانور با هدف ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در سفرهای درون شهری و برون رفت از سه بحران آلودگی هوا، ترافیک و کم تحرکی شهروندان برگزار شد.

کیوان لیمویی با بیان اینکه این مانور در چهار روز برگزار می شود، افزود: برگزاری این برنامه ها در استفاده شهروندان از دوچرخه در سفرهای درون شهری تاثیر گذار است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:دوچرخه,اصفهان,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

دوچرخه برقی پروژه ملی است که از سوی پژوهشگاه نیرو با توانیر و مجموعه سازمان های محیط زیست وشهرداری برای رفع آلودگی هوای کلان شهرها طراحی وساخته شده است.

حمید رضا فخاریان، مدیر روابط عمومی پژوهشگاه نیرو درخصوص این پروژه ملی به خبرنگار ایرنا گفت: در بخش نخست این پروژه ملی، طراحی و ساخت دوچرخه برقی برای استفاده از انرژی پاک مد نظر بوده است 

وی بیان کرد: این دوچرخه مصارف زیادی می تواند داشته باشد، یکی از فواید این فناوری از بین بردن آلودگی هوا درکلان شهرها است.

فخاریان اظهارکرد: این دوچرخه با باتری لیتیوم و موتوری که بر روی چرخ آن نصب است، می تواند تا مسافت 80 کیلومتر، مسافر خود را حمل کند.

وی افزود: در مرحله نخست طراحی دوچرخه در دستور کار قرار گرفت برای اینکه، یک جنبه ورزشی هم داشته باشد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 دی 1393برچسب:دوچرخه برقی,باتری لیتیوم,دوچرخه, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

velib_decaux دوچرخه علاوه بر وسیله ورزش و تفریح به عنوان وسیله مناسب حمل و نقل شهری و رفع کننده مشکلات آلودگی محیط زیست و ترافیک سنگین در شهرها استعمال  می شود.

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - دوچرخه سواری از راهکارهای اصلی و مهم کاهش مشکلاتزندگی شهری روزگار ما است. اکنون در اغلب شهرهای بزرگ و متوسط جهان به ویژه در کشورهای توسعه یافته از دوچرخه به عنوان یکی از وسایل اصلی حمل و نقل شهری استفاده می شود.

قیمت مناسب، نداشتن آلودگی زیست محیطی، نیاز نداشتن به جای توقف بزرگ، همراه بودن استفاده با فعالیت بدنی(رکاب زدن)، عدم نیاز به سوخت، قابلیت عبور از موانع به علت وزن کم، تعمیرات کم هزینه، ساده بودن فناوری تولید، ساده بودن استفاده برای عموم حتی کودکان، قابلیت عبور از گذرگاههای کم عرض و سرعت مناسب آن برای معابر شهری دوچرخه را به یک وسیله نقلیه مطلوب برای شهروندان تبدیل کرده است.

در جهان امروز میلیونها سفر شهری با دوچرخه در هر روز صورت می پذیرد و حتی از دوچرخه برای مسافر بری و حمل بار استفاده می شود.

در ایران وجود مسائلی مانند گران بودن وسایل نقلیه موتوری، کمبود جای توقف خودرو در سطح کلانشهرها، آلودگی هوای شهرها اعم از آلودگی شیمیایی و صوتی، قیمتهای رو به افزایش بنزین و گازوئیل، ترافیک سنگین خیابانها، هزینه های بالای تعمیر خودرو، کمی تحرک بدنی شهروندان و افزایش وزن و بیماریهای ناشی از کم تحرکی و مواردی از این دست، جاذبه استفاده از دوچرخه را به شدت افزایش داده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 16 آبان 1393برچسب:دوچرخه,حمل و نقل شهری,دوچرخه سوار,آلودگی محیط زیست,ترافیک, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

شفاف  به نقل ار ابنا - عکس های دوچرخه سواری «بان کی مون» با جلیقه مخصوص که توسط خبرگزاری فرانسه از کاستاریکا مخابره شده است.

برای مشاهده ادامه تصاویر روی گزینه ادامه مطلب کلیک کنید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مهر 1393برچسب:عکس,دوچرخه سواری,بان کی مون,دبیرکل سازمان ملل, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 شهر ورزش- حجم بالای خودروهای عبوری در شهر، مشکلات زیست محیطی و شهری بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است. مسوولان شهری هم یک راه حل مناسب و جذاب پیش روی شما قرار داده‌اند؛ می‌توانید به جای استفاده از وسایل حمل و نقل دودزا در پايتخت، با یک دوچرخه در مسیر‌هاي ویژه‌ای که براي دوچرخه سواران در نظر گرفته‌اند، تردد کنید.
 

گشايش پرونده

سال 68 بود که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای نخستین بار  مصوبه ساخت مسیر  مخصوص عبور دوچرخه در کلان‌شهرها را به تصویب رساند و این مصوبه به عنوان یکی از سیاست‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا ابلاغ شد، اما این طرح، چند اجرای ناموفق در پرونده خود برجای گذاشت و مدتی مسکوت ماند تا اینکه چند سال قبل به دستور شهردار تهران بار دیگر پرونده آن گشوده شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:دوچرخه,آلودگی هوا,دوچرخه سواری,تهران,شهرداری, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

محصولات متعددی از فناوری های پوشیدنی تولید و روانه بازار شده اند اما گاهی اوقات فناوری های تولید شده عجیب و خنده دار به نظر می رسند.

 مهر- یکی از مشکلاتی که دوچرخه سواران در شب با آن روبرو هستند، عدم دید کافی رانندگان و احتمال خطر تصادف است. اما اکنون دوچرخه سواران می درخشند تا دید رانندگان را افزایش داده و مانع از بروز هرگونه خطری شوند. مخترعان انگلیسی کمربند درخشانی را طراحی کرده اند که دور کمر دوچرخه سواران بسته می شود تا بتوانند دید بیشتری از خود به رانندگان بدهند.

تاریخ مخابره : ۱۳۹۳/۶/۵ 

مطالب مرتبط :

 دوچرخه ای که هوا را تمیز می کند

دوچرخه وسیله نقلیه برتر

یزد شهر دوچرخه ها بود !؟



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 5 شهريور 1393برچسب:فناوری,دوچرخه,دوچرخه سوار,شب,رانندگان, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

10 روش برای کاهش آلودگی هواده راهکار برای کاهش مصرف سوخت خودرد و آلودگی هوا

 وان کار(1car.ir) به نقل از HowStuffWorks نوشت: خودروها دارای دو جنبه مثبت و منفی هستند. بهبود زندگی روزمره و تسهیل امور روزمره مثل دوری مسیر، خرید کردن، مسافرت کردن و غیره جزو نکات مثبت اما وابسته کردن افراد به خود و آلودگی جزو  جنبه های منفی آن محسوب می شود.

 شاید آلودگی مهمترین نگرانی افراد و از پیامدهای منفی خودروها محسوب می‌شود؛ ولی جالب است بدانید که نه تنها خودروها مسبب این آلودگی هستند، بلکه کشتی ها، کامیون ها، قطار و اتوبوس نیز، به ایجاد بیشتر آن کمک می کنند. با وجود این، هنوز خودروها مسبب اصلی این پیامد محسوب می‌شوند.

غیر از تغییر نوع سوخت، چندین راهکار دیگر نیز برای کاهش آلودگی وجود دارد. شاید تغییر رویکرد و نقش واقعی خودرو در زندگی افراد که مشکل ترین مرحله کار است، جزو مهمترین راهکارهای این موضوع باشد. فقط توجه داشته باشید که راه حل جادویی برای حل مشکل وجود ندارد؛ بلکه هر راه حل در گرو دیگری است و کاملا به یکدیگر وابسته هستند. در این مقاله قصد داریم تا 10 راهکار احتمالی برای کاهش آلودگی را بررسی کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 تير 1393برچسب:آلودگی هوا - خودرو - سوخت - حمل ونقل عمومی - رفت و آمد, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

غلامرضا کوهپایهمراسم استقبال از دوچرخه سواران حامی محیط زیست عبدالرضا كوهپايه و مهدي معماري با شعار « از كارون تا ارس » برگزار شد.
به گزارش زیست بوم  در این مراسم که در محل موزه آب شهرستان دزفول برگزار شد،فرماندار ويژه شهرستان دزفول،نماينده هاي انجمن هاي غيردولتي و جمعي از ارباب رسانه حضور داشتند.

عبدالرضا کوهپایه و مهدی معماری تصمیم دارند به منظور رساندن پیام محیط زیستی خود مسافت  هزار كيلومتري جنوب غرب تا شمال غرب كشور را در مدت بيست روز ركاب بزنند.
در خلال اين مراسم تعدادي از نماينده هاي انجمن هاي غير دولتي به بيان مشكلات و كمبودها، پيشنهادها و نظرهاي خود پرداختند.
 در ادامه مهندس قلي نژاد رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان دزفول و مهندس آصفي فرماندار ويژه شهرستان نيز سخنرانی کردند.
گفتنی است این دو ورزشکار هرمزگانی برنامه رکاب زنی  خود را از روز چهارشنبه مورخ 10 اردیبهشت 1393 مصادف با روز ملی خلیج فارس و از شهرستان آبادان شروع و با گذر از شهرهای ماهشر، اهواز، شوشتر، شوش، دزفول، اندیمشک، خرم آباد، نورآباد، کرمانشاة، پاوه، سنندج، دیوان دره، بوکان، مهاباد، ارومیه، تبریز  و مرند، در تاریخ 30 اردیبهشت 1393 مصادف با روز جهانی بهره وری و بهینه سازی در شهر جلفا به پایان می رسانند.

این دو ورزشکار ، دلایل انتخاب این مسیر را اینگونه عنوان نموده اند:

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

عصر ایران- در حالی که شهرهای بزرگ دنیا با معضل کندی تردد به خاطر شمار زیاد خودروها شناخته می شوند این خبر که در برخی از شهر های مشهور دنیا دوچرخه وسیله مهم و رایج نقلیه است می تواند جالب باشد.

1- آمستردام (هلند)

آمستردام را می توان دوچرخه دوست ترین شهر دنیا نامید. حدود 50 درصد از حمل و نقل شهری در آمستردام با دوچرخه صورت می گیرد. همچنین تعداد دوچرخه ها در این پایتخت اروپایی از تعداد خودروها بیشتر است. اصلی ترین توقفگاه شهر آمستردام، سازه ای سه طبقه است که 10 هزار دوچرخه را دو خود جای می دهد.

مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در آمستردام به مراتب بیشتر از مسیرهای خودرو سواری است و به همین دلیل آمد و شد خودرویی چندانی در این شهر مشاهده نمی شود.

جالب اینجا است که حتی یک روز مشخص (دومین شنبه ماه مه) در تقویم ملی هلند به نام «روز دوچرخه سواری» نام گذاری شده است. 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 1 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

velib_decauxعصر ایران - به دنبال آلودگی بی سابقه هوا در پاریس، پایتخت فرانسه، یک مسئول حمل و نقل فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد در زمان آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی در پاریس رایگان خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، ژان-پل اوشون، رئیس برنامه ریزی حمل و نقل ایل دو فرانس اعلام کرد با توجه به اینکه آلودگی هوا در پاریس از آستانه هشدار گذشته است، برای ترغیب رانندگان به استفاده نکردن از خودرو شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، از صبح جمعه تا شامگاه یکشنبه استفاده از وسایل نقلیه عمومی رایگان خواهد بود.

 اوشون در بیانیه ای اعلام کرد « با توجه به خطرات زیاد آلودگی هوا برای سلامتی مردم، من با برقراری ارتباطی با دولت تصمیم گرفتم در تمام دوره شدت آلودگی هوا وسایل نقلیه عمومی رایگان باشد ».

به گزارش اکسیژن از پاریس با وجود آنکه آلودگی هوا در پاریس به مراتب از کلانشهرهایی مانند پکن و تهران کمتر است اما مطالبه هوای پاک از جانب شهروندان در سالهای اخیر ، دولت فرانسه و مسئولان شهری پاریس را به انجام اقدامات اساسی برای کاهش آلودگی هوا از قبیل ایجاد خطوط جدید اتوبوس ریلی، عرضه خودرو و موتوسیکلت برقی، ساخت پمپهای برق (مانند پمپ بنزین) برای شارژ باتری موتورها و خودرو های برقی در سطح شهر خصوصا در برابر مراکز عمومی مثل مراکز خرید و رستورانها، تاسیس شبکه گسترده دوچرخه کرایه و مستقر ساختن چند هزار دوچرخه یک شکل دولتی در صدها ایستگاه دوچرخه در پاریس ، در کنار اتوبوس رانی و شبکه قدرتمند و معروف مترو و قطار شهری (اِقو اِق) پایتخت فرانسه واداشته است.

عکس : وطن ما

نوشته شده در تاريخ شنبه 9 فروردين 1393برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

يكی از مديران وزارت بهداشت و درمان با دوچرخه به محل كار خود می‌رود.
تابناک - به گزارش باشگاه خبرنگاران،يكي از سوژه‌هاي شب گذشته حاشيه‌های پزشكي 20:30 مديري بود كه با دوچرخه به محل كار می‌رود.
اين مدير،دكتر سعيد مهدوي مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت است كه به گفته خودش اكثر روزها فاصله ده كيلومتري منزل تا محل كار را با دوچرخه طي مي كند. وي گفت : كسي كه ورزش مي كند هم خودش نيرو مي گيرد و هم به ديگران نيرو مي دهد مهدوي افزود من حتي 14 طبقه وزارت بهداشت را پياده بالا مي روم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

معاون شهردار تهران برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت را تشریح کرد:
       
ایلنا: معاون شهردار تهران در میزگرد تخصصی ارزیابی برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت در جریان «سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، با تشریح برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل گفت: این برنامه مبتنی بر کرامت انسانی و با اولویت انسان‌ها در شهر تدوین شده و محور اصلی آن در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل عمومی است، ضمن اینکه پایش و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، حمل و نقل انسان محور، توسعه سیستم‌های هوشمند و مدیریت عرضه تسهیلات و تقاضای سفر، از دیگر محورهای این برنامه است.

به گزارش ایلنا، "سید جعفر تشکری هاشمی" افزود: بر این اساس، سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی‌های روزانه از ۵۶ درصد در حال حاضر به ۷۵ درصد در سال ۹۷ افزایش می‌یآبد و خطوط ریلی نیز با ۱۴۸ کیلومتر افزایش، از ۱۵۲ کیلومتر فعلی به ۳۰۰ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه پیدا می‌کند، ضمن اینکه تعداد واگن‌های مترو نیز با افزایشی بالغ بر یک هزار و ۱۴۰ واگن، از یک هزار و ۲۹۸ واگن موجود به دو هزار و ۴۳۸ واگن می‌رسد.

وی با اعلام اینکه خطوط بی‌آرتی نیز با ۳۳ کیلومتر افزایش، از ۱۵۹ کیلومتر فعلی به ۱۹۲ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه می‌-یآبد، تأکید کرد: تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی نیز با افزایشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه، از ۶ هزار و ۵۵۳ دستگاه موجود که تنها ۴۵۰۰ دستگاه آن سالم هستند به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه می‌رسد، ضمن اینکه دو هزار دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده موجود نیز باید از رده خارج شده و اتوبوس‌های نو جایگزین آنها شوند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 اسفند 1392برچسب:مترو,حمل ونقل,اتوبوس, توسط |
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تابناک _ سعید مفیدی عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان یزد در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

یزد از قدیم الایام به نگین كویر ، دارالعباده ، دارالعلم ، شهر شیرینی ، شهربادگیرها ، شهر قنات ، قنوت ، قناعت ، شهر دوچرخه ها و ... معروف بوده است. با نگاهی به وضعیت کنونی یزد نظیر : میزان علاقه مندی مردم به برگزاری و شرکت در مراسم مذهبی و سفرهای زیارتی، نزدیک به دو دهه یکه تازی در رتبه اول کشوری قبولی دانشگاهها، وضعیت تولید و صادرات شیرینی, رتبه اول کشوری از نظر پایین ترین هزینه خانوار شهری و ... می توان گفت تمامی القاب یزد همچنان به قوت خود باقی هستند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
 "لایت فاگ" شرکتی است که برای از بین بردن آلودگی هوا در شهرهای صنعتی راهکاری ساده را پیدا کرده است. این شرکت با تولید دوچرخه تصفیه گر قصد انجام این کار را دارد.
 
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، هوای آلوده شهرهای دنیا باعث شده است تا طراحان هر ساله نیم نگاهی را به رفع این مشکل بزرگ داشته باشند و برای سلامت بشر بیشتر تلاش کنند. از جمله این تلاش ها می توان به وسیله هایی اشاره کرد که به راحتی هوا را تصفیه می کنند.

به تازگی دوچرخه ای به نام "APB" طراحی و رونمایی شده است که می تواند در هنگام حرکت مقداری از هوای اطراف خود را تصفیه کند تا هم هوای سالم به ورزشکار برسد و هم بخشی از هوا تمیز شود. شاید در ابتدا این مورد کمی عجیب به نظر برسد اما دوچرخه تصفیه کننده طرحی انقلابی خواهد بود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 دی 1392برچسب:دوچرخه,لایت فاگ,آلودگی هوا, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 
فرارو- برای نخستین بار در کشور ماموران شرکت توزیع برق شهرستان سیرجان از دیروز ماموریت قرائت کنتور سطح شهر و ماموریت های درون شهری را با دوچرخه برقی آغاز کردند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی - امروزه درشهرهای کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه از وسایل نقلیه گوناگون استفاده می شود مترو، اتوبوس، مینی بوس، تراموا، خودروسواری، ون، قطار، درشکه، قایق، موتورسیکلت، دوچرخه، سه چرخه، ریکشا، اسکیت و مانند اینها  و دستیابی به فناوریهای پیشرفته و ثروت ملی بالا هرگز موجب حذف وسایل نقلیه ساده ترنگردیده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 28 آبان 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.